اطلاعات کلی درباره فلز طلا

  • Post author:
  • Post last modified:12 بهمن 1401
وام طلا

فلز طلا

طلا يك عنصر فلزي با ساختار کوبیک بوده كه از اول طلايي رنگ بوده ولي هنگام بريده شدن سياه و يا بنفش مي شود. طلا شكننده ترين عنصر مي باشد. همچنين بسيار سست بوده و به منظور استحكام بيشتر به صورت آلياژ در مي آيد. اين عنصر هدايت كننده خوب دما و الكتريسته مي باشد .

طلا معمولاً در رگه های پوسته زمین همراه با کانی های مس و یا به صورت آزاد وجود دارد .

معمول ترين تركيبات طلا عبارتند از (AuCl3) و (HAuCl4) . مخلوطي از يك قسمت نيتريك و سه قسمت اسيد هيدروكلريك Aqua Regia نام دارد كه طلا را در خود حل مي كند.۶۵% طلاي جهان از آفريقا به دست مي آيد .

وام به طلا

طلا به صورت رگه ای و نهشته های آبرفتی و به صورت جدا از سنگها و دیگر کانیها در معدن کاری استفاده می شود. حدود دو سوم تولیدت دنیا در کشور آفریقای جنوبی و حدود دو سوم از کل تولیدات آمریکا در ایالات داکوتای جنوبی و نوادا تولید می شود. این عنصر از معادن طلا توسط فرایندهای سیانوراسیون ،آمالگاماسیون و ذوب استحصال می شود. این عنصر همچنین توسط الکترولیز نیز استحصال می شود. میزان طلا در آب دریا حدود ۰٫۱ تا ۲ میلی گرم در تن است که این رقم بستگی به نوع طلا نیز دارد. هنوز روشی برای اینکه طلا را از آب دریا استخراج کنند وجود ندارد.

بدون شک طلا یکی از زیباترین عنصر در طبیعت در بین عناصر دیگر است. این عنصر دارای جلای فلزی است و وقتی به صورت توده ای باشد دارای رنگ زرد می باشد.

طلا جز عناصر گرانبها است که مقیاس اندازه گیری آن اونس است. وقتی این عنصر به صورت آلیاژ درمی آید با مقیاس وزنی قیرات اندازه گیری می شود.

بیشترین ترکیبات عمومی طلا شامل اسید کلرید طلا و اسید کلروائوروئیک است که در صنعت عکسبرداری ازآن استفاده می شود. طلا دارای ۱۸ ایزوتوپ است. طلای ۱۹۸ با نیمه عمر ۲٫۷ روز برای درمان سرطان و بیماری های گوناگون کاربرد دارد.

طلایی که در بازار استفاده می شود بای تجارت خلوص برابربا ۹۹٫۹۹۹ درصد است. چگالی نسبی طلا بستگی به درجه حرارت آن دارد.

اثرات طلا بر روی سلامتی

تنفس: اگر استنشاق آن طولانی مدت باشد، باعث سوزش می شود.

پوست: ممکن است باعث سوزش و یا واکنشهای آلرژیک شود.

چشم: ممکن است باعث سوزش شود.

اثرات زیست محیطی طلا

سمیت طلا ارزیابی نشده است. اما تجزیه زیستی طلا در حالت هوازی بسیار ضعیف است و اثرات زیست محیطی آن هنوز ثابت نشده است. از آنجایی که طلا نامحلول است، تجمع زیستی اندکی دارد.

خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر طلا :

عدد اتمی : ۷۹

جرم اتمی : ۱۹۶٫۹۶۶۵۵

نقطه ذوب: C° ۱۰۶۴٫۱۸

در مورد وام به طلا بخوانید